donderdag 10 maart 2016

Alfesta nylon strings: Excerpt from the "EGMOND" book

Alfesta


"Tijdens de Vintage Gitaarbeurs in Veenendaal van 27 maart 2010 ontmoette ik gitaarrestaurateur/gitaardocent Noud Koevoets bij de stand van mijn Engelse vriend David Treloar. Ons gesprek ging over Egmond en Alpha gitaren en tot mijn verbazing bleek hij in het bezit te zijn van een Alfesta gitaar, een submerk van Egmond, dat mij tot dan toe volkomen onbekend was. Feitelijk is dit juist want volgens het etiket is het een submerk van Alpha Guitars, welke in Boxtel door oud-werknemers van Egmond vervaardigd werden. Qua vorm is het een zogenaamde 00 gitaar met 18 frets en volgens Noud is de Alfesta ST 090 een uitstekend blues gitaartje, maar is de afwerking beduidend minder dan zijn Alpa gitaar. Op Harmony Central wordt een Alfesta W 160 vermeld, maar hier heb ik geen afbeelding van kunnen bemachtigen."

"Op het spoor gezet door Noud ontdekte ik dat Alfesta ook Spaanse gitaren gefabriceerd heeft. Dit is niet zo vreemd, omdat Alpha eveneens een serie klassieke gitaren op de markt gebracht heeft. Via het Internet kwam ik er achter dat er minstens twee klassieke modellen geproduceerd zijn, de Alfesta CL 010 en de Alfesta CL 020. Met name over de CL 020 zijn op Harmony een aantal positieve beschouwingen gepubliceerd, zowel qua bouw als qua geluid."

Uit het Egmond boek uitgegeven door Cees Bakker.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten